ВНЕШНЕПОЛИТИЧЕСКИЕ ВЫЗОВЫ РОССИИ - 2012
Рус/Англ

Оглавление
Анализ текущей ситуации в Сирии 3
Analysis of the current situation in Syria and the position of Russia 4
Переговоры Ирана и «6-ки» в Москве 6
Negotiations between Iran and the world's six leading powers in Moscow 7
Украина 10
Ukraine 15
Грузия 20
Georgia 26
Страны СНГ: эффект от избрания В.Путина президентом РФ 32
CIS countries: the effect of Vladimir Putin’s election as president of Russia 34
Элементы конкуренции между Китаем и Россией в Центральной Азии 37
Elements of competition between China and Russia in Central Asia 39

ВНЕШНЕПОЛИТИЧЕСКИЕ ВЫЗОВЫ РОССИИ - 2012

Анализ текущей ситуации в Сирии

Ситуация в Сирии по состоянию на 18 июля 2012года развивается по сценарию эскалации насилия. Начались бои в Дамаске – причем впервые с применением бронетехники. А 18 июля в результате беспрецедентного по эффекту теракта погибли несколько высших чиновников, включая министра обороны Д.Раджиха.Расследуется несколько инцидентов, повлекших гибель мирных жителей.
Есть все основания полагать, что активизация действий оппозиции связана с подготовкой повода для жесткой резолюции Совбеза ООН по Сирии, предусматривающейвозможность международной интервенции в соответствии со статьей 7 Устава ООН. Россия как союзник режима Асадавыступает резко против данного проекта резолюции и будет его ветировать. Москва настаивает на своей версии документа, предусматривающей продление деятельности миссии наблюдателей ООН на 90 дней и движением к политическому урегулированию. Символическим рубежом является 21 июля, когда заканчивается мандат миссии ООН.
Учитывая шансы, близкие к нулевым, на прохождение жесткой Резолюции ООН, процесс в СБ является лишь «подготовкой» настоящих действий. Срыв голосования по Резолюции, вероятно, послужит поводом зарубежнымстранам для принятия односторонних действий. Маловероятно, что это будет означать немедленную интервенциюСША, так как до ноября 2012 года администрация Б.Обамы ограничена всвоих решениях соображениями предвыборной гонки. Скорее, возможны какие-то ограниченные действия НАТО – особенно Турции – по созданию зон, свободных от полетов и т.д.– как подготовка к более серьезным действиям.
На этом фоне российская позиция пока является пассивной и неэффективной. Москва продолжает настаивать на политическом урегулировании и создании коалиционного правительства (что попросту невозможно – и все это понимают), и заявляет, что не считает приоритетной задачей уход Асада (встреча С.Лавровас представителями Сирийского Национального Союза).
Такая позиция РФвызывает возмущение в рядах сирийской оппозиции, их сторонников в арабском мире, и на Западе. Как можно понять по динамике утверждения документов по членству России в ВТО, пока что на отношениях с США это сказывается только умеренно-негативно. Однако в обозримой перспективе возможны серьезные инциденты – особенно если команда Обамы в поисках новых «очков» для выборов решит «поругать» РФ, чтобы избежать критики со стороны республиканцев (хотя существуют, видимо, некие неформальные договоренности о том, что Путин и Обама намеренно «охлаждают» отношения до момента выборов в США). Особенно вероятны некие жесткие действия со стороны Конгресса, а администрация будет в этом случае вынуждена как-то среагировать. Обострения коснутся отношений в СНГ – наиболее вероятно по Украине и/или Средней Азии, а также жесткой критики РФ на международной арене – всегда болезненно воспринимаемой в Москве, возможно, процесса по ратификации российского членства в ВТО.  
Определенный урон ситуация нанесет российско-европейским отношениям, которые традиционно сильно политизированы. Это касается дискуссии по либерализации визового режима и экономического сотрудничества, а также, опять же, отношениям по СНГ.
При этом достаточно высок шанс на то, что уже осенью режим Асада или падет, или существенно ослабнет. Вероятны в этом отношении новые теракты и диверсии против руководства, которые приведут к падению или развалу режима (даже без ограниченных военных действий).

Analysis of the current situation in Syria
and the position of Russia

As of July 18, 2012, situation in Syria follows the escalation of violence scenario. Fights began in Damascus, and it was for the first time when armored equipment was used. Several high-ranking officials, including Defense Minister Daud Radzhiha, were killed as a result of the terrorist attack of 18th July, unprecedented by its effect. Several incidents that resulted in the deaths of civilians are under investigation.
There is every reason to believe that intensification of the opposition’s actions is connected with the preparation of a cause for a tough UN Security Council Resolution on Syria, providing for the possibility of international intervention in accordance with Article 7 of the UN Charter. As an ally of the Assad regime, Russia strongly opposes the draft Resolution and will veto it. Moscow insists on its version of the document providing for extension of the UN Observer Mission for 90 more days and movement towards political settlement. July 21st is a symbolic milestone, the end of the mandate of the UN mission.
Given that the chances that the tough UN Resolution will pass are close to zero, the process in the Security Council is only a preparation of real actions. Disruption of the vote on the Resolution is likely to serve as a pretext for the foreign countries to take unilateral action. It is unlikely that this will mean immediate intervention of the United States, since the Obama Administration is limited in its decisions for the reasons of the election race up to November 2012. It is rather possible that NATO, especially Turkey, will take some limited actions on creation of no-fly zones, etc. as a preparation for more serious actions.
Against this background the position of Russia is passive and ineffective, so far. Moscow continues to insist on the political settlement and creation of a coalition government (which is simply impossible, and everybody understands that), and states that does not consider Mr. Assad’s resignation a priority goal (Mr. Lavrov’s meeting with the representatives of the Syrian National Union).
Such a position of the Russian Federation arouses indignation in the ranks of the Syrian opposition, their supporters in the Arab world, and in the West. As it is seen from the dynamics of the approval process of the Russia’s WTO membership documents, the country’s position affected its relations with the United States only moderately negatively, so far. However, serious incidents are quite likely to happen in the foreseeable future, especially if in search of new “points” for the election the Obama team will decide to “scold” Russia in order to avoid criticism from the Republicans (although there are apparently some informal agreements that Mr. Putin and Mr. Obama deliberately “cool” the relations until the elections in the USA). Some tough actions by the Congress are especially likely, and the Administration will then be forced to react somehow. Exacerbations will concern relations of the CIS countries (most likely, between Russia and Ukraine and/or Central Asia).
The situation will cause certain damage to the Russian-European relations, which are traditionally strongly politicized. This applies to the debate on liberalization of the visa regime and economic cooperation, as well as, again, the relations of the CIS countries.
At the same time, it is quite probable that the Assad regime will fall or considerably weaken in the autumn. In this respect, new terrorist attacks and diversions against the leadership are likely; they will lead to a fall or a collapse of the regime (even without limited military actions).
Under any scenario of the pressure on the regime Russia will not interfere, which will cause additional damage to its interests. Moreover, as long as the regime will ultimately fall, the last point of the interests in the region will be lost, Russia will be debarred from taking further decisions on the political future of Syria, from contracts with the Syrian government, and from the influence on the country’s policy.